Fiqah fid dinn

Thursday, December 23, 2010

Menghayati ciptaan Allah

SubahanALLAH
Allah S.w.t menciptakan langit dan bumi yang indah ini sebagai tempat kehidupan makhluk ciptaanNYA.Setiap makhluk ciptaan Allah mempunyai kelebihan dan kekurangan diri sendiri.Cuba kita fikir akan ciptaan seekor semut yang Allah jadikan.Lihat fizikalnya begitu kecil.Bagaimana dia boleh mempertahankan dirinya?
Segalanya nampak mustahil di mata kasar kita.Ibarat kejadian semut tidak berguna kepada kita.Apa yang kita sering lihat semut selalu mengurungi kawasan yang manis seperti gula atau makanan lain.Semut mengangkat cebisan makanan itu beramai-ramai ke sarang mereka sehinggakan kita tidak sedar akan kegiatan mereka.
Allah S.w.t memerintahkan kita supaya berfikir tentang kejadianNYA bukan pada zatNYA.
Sememangnya benar kata Allah,kita hanya boleh melihat benda yang tertentu sahaja.Deria penglihatan kita adalah terhad mana mungkin kita mampu melihat Allah.SubanAllah hebatnya ciptaan Allah
Hari ini saya ingin mengajak pembaca sekalian apa yang boleh kita pelajari dari seekor semut.Kenapa nama semut dimuliakan? Sehinggakan ada surah bernama semut
(An Naml)di dalam Al-Quran.Kajian ini adalah dari pemerhatian saya.

Amalan sikap tolong menolong antara mereka
Semut adalah makhluk yang suka bantu membantu di antara mereka.Walaupun saiz badannya kecil namun mereka pandai memanfaatkan kuantiti bilangan mereka.Mereka mengusung makanan itu bersama-sama ke tempat sarang mereka.
Pengajaran
Kita hendaklah membudayakan sikap tong menolong dalam hal ehwal kehidupan kita sama ada bersifat ukhrawi atau duniawi.Kita sepatutnya meringankan beban rakan kita sekiranya dia mempunyai masalah ibarat kesusahan seekor semut mengangkat makanan itu kesorangan.Sudah tentu tidak terangkatkan.Setelah mereka berkerjasama segalanya nampak mudah.
(Tiada yang mustahil untuk perkara yang mustahil)

Amalan rajin berushaa dalam gerak kerja
Semut merupakan makhluk yang rajin berusaha mencari rezeki.Satu-satu ekor semut akan pergi merayau mencari makanan di mana-mana tempat.Apabila sudah ditemui terus diberitahu rakan-rakan semut lain membantu.
Pengajaran
Setiap muslim mestilah rajin beruasaha dalam apa jua usaha yang ingin kita capai.Kita hendaklah mencari ilmu pengtehuan tanpa batasan masa kerana ilmu sangat penting kepada kehidupan manusia.Apabila kita mempunyai pengetahuan dalam sesuatu hal,kita boleh membantu mereka menyelesaikan masalah mereka.Jangan seorang malas kerana kelak kamu rugi.
(Siapa rajin dia dapat ,Siapa malas dia rugi)
Amalam bijak berstrategi dan kerja bersistematik dalam penyusunan kerja

Semut mengamalkan sistem tertentu dalam mengerakkan makanan mereka.Mereka membuat pembahagian tugas seperti ada yang menjadi askar,pengawal dan puteri.Mereka mempunyai peranan masing-masing dalam memastikan kesejahteraan semut dikecapi bersama.Mereka juga bijak dalam mengatur strategi sekiranya keadaan sarang mereka diceroboh atau musnah.Mereka berjalan dalam satu garisan yang memanjang seperti ada sesuatu yang memandu mereka melakukan hal tersebut. Apabila digangu mereka bijak melarikan diri beramai-ramai.
Pengajaran
Kita hendaklah menyusun strategi dalam gerak kerja kita.Kita perlulah mempunyai jadual waktu yang akan dipatuhi oleh semua orang.Kita juga perlulah tahu mengambil peranan dengan melaksankan kerja yang diberikansebaik mungkin.KIta perlulah mempunyai jalan penyelesaian yang kedua sekiranya strategi pertama tidak berhasil
Kita juga hendaklah bersedia dalam apa jua keadaan apabila keadaan memerlukan.
(Bersatu teguh bercerai roboh)

Sebagai salah seorang makhluk ciptaan ALLAH kita sewajarnya memerhatikan kejadian-kejadian Allah yang lain.Pelajarilah apa yang ada disebalik perkara tersirat dalam kejadianNYA.Sesungguhnya Allah tidak menciptakan sesuatu pun sia-sia.Sama-samalah kita nikmat kejadian Allah S.w.t
..Lahaula wa quatailla bi Allahi Aliayil Azim...

No comments:

Post a Comment